نظرات رو نگاه می کردم یه دونه رو ندیده بودم ،ایشون نوشته بود که در مورد جایگاه زن صحبت بشه
فکر می کنم اگه بخوایم در این مورد صحبت کنیم و جایگاه زن در اسلام رو معرفی کنیم به مذاق خیلیا خوش نیاد و فکر کنن که در اسلام بی عدالتی نسبت به زنها صورت گرفته .
اونا بعض تفاوتهایی رو که در احکام بین زن و مرد هست ، دلیل بی عدالتی قانونی در اسلام بین زن و مرد می دونن و می گن در قوانین اسلام به زنها ظلم شده
عرض من اینه ریشه این حرف اینه که فکر می کنن عدل به معنی تساوی و ظلم به معنی عدم تساوی است
یعنی اونایی به احکام دین در مورد زنها اعتراض می کنن که هرگونه تفاوت در احکام بین زن و مرد رو که به یکی اختیارات بیشتری داده باشه ظلم می دونن
در حالی که اشتباهشون همینه که فکر می کنن عدل با تساوی هم معنی است .
چون اگه اینطور باشه باید پدری که برای بچه هاش می خواد خوراک یا پوشاک تهیه کنه باید برای همه اونا صرف سن و نیازهاشون بطور یکسان اقدام کنه و معلومه که این درست نیست ؛ چون نیازهای اونا با هم فرق داره و تساوی در اینجا ظلمه نه عدل
در قوانون گزاری هم همینطوره ، قانونی که بدون در نظر گرفتن توان و استعداد ذاتی و مصالح و نیازهای واقعی افراد برای اونا تکلیف تعیین کنه ، نه تنها در مورد اونا به عدالت رفتار نکرده بلکه در حقیقت به اونا ظلم کرده .
برای یه مسلمون خدا هم سازنده است و هم قانون گزار ، یعنی خدا کسی است که انسان رو ساخته و همون هم برای زندگیش قانون وضع کرده
و معلومه که بهترین قانون برای انسان اونیه که سازنده و خالقش وضع کنه ؛ چون خودش می دونه چه کار کرده و چه توان و استعدادی رو به چه افرادی داده که بر اساس اون چه اختیاراتی رو به اونا بده و چه تکالیفی رو از اونا بخواد
در اینجا کسای دیگه که عمق درک و فهم سازنده رو ندارن ، ممکنه تفاوتها رو نشونه بی عدالتی بدونن ، اما این از نشناختن و یا عدم توجه به تفاوتهای ذاتی میون افراد ناشی می شه
خلاصه پس اگه کسی خواست قوانین دین در مورد حقوق زنان رو مورد بررسی قرار بده اول باید استعدادها و تفاوتها رو بشناسه و بعد بر اساس اونا بگه که تفاوت عدله یا ظلم
نه اینکه چشماش رو ببنده و هرگونه عدم تساوی ظلمه و تفاوت در قانون رو ظلم بدونه .
عزت زیاد
علی
|